Varsinkin aloittavien yritysten on vaikeaa kaivaa pienestä rahanyssykästään tuohta markkinointiin, koska suurin osa masseista uppoaa jo esim. Varastoon, vuokraan, palkkoihin jne. No kuinka tällaisten yritysten sitten tulisi aloittaa oma markkinointinsa? Yksi tehokas keino on perustaa muutama yritysprofiili sosiaaliseen mediaan. Tässä pari niksiä ja ideaa kuinka voit hyödyntää ja käyttää eri kanavia markkinoinnissa.

Sosiaalinen media haltuun

Sosiaalisessa mediassa markkinoidessa kaikkein tärkein asia on säännöllisyys ja johdonmukaisuus. Kun markkinointisi on säännöllistä, ihmiset odottavat tuottamaasi sisältöä ja tällä tavoin saat sitoutettuja mahdollisia asiakkaita seuraamaan profiilisiasi. Katso työpäivän päätteeksi seuraajien kommentit, lisää kuva omasta työ-projektista tai kerro päivän haasteista. Työprosessin kuvaus on myös hyvä tapa näyttää asiakkaalle, kuinka olet päässyt johonkin lopputulokseen, ja se kertoo paljon enemmän kuin pelkkä valmiin työn esittäminen.

Facebook-postauksia tehdessä kannattaa muistaa, että niissä pitää olla vähän lihaa luiden ympärillä, eli ne tarvitsevat iskevää tekstiä ja tarinaa kuvien lisäksi. Instagrammissa postaaminen on vapaamuotoisempaa ja kuvan lisäksi ei tarvitse kuin vähän tekstiä ja muutaman hashtagin. Hashtagit kannattaa miettiä niin, että ne on suunnattuna yrityksesi kohderyhmälle ja potentiaalisille asiakkaille. Instagramissa muutenkin viestintä voi olla paljon rennompaa ja kuvat voivat olla myös hauskoja tai ne voivat kertoa esim. Yrittäjän harrastuksista.

Jokaisella yrityksellä tulee olla myös LinkedIn-profiili, koosta riippumatta. LinkedIn on erittäin hyvä kanava verkostoitumiseen ja sen avulla pystyy löytämään mahdollisia asiakkaita, työntekijöitä, kumppaneita jne. Profiilin tekemisessä ei kestä kuin hetki ja se on sen arvoista. Linkediä ei ole tarkoitettu pelkästään työnhakuun vaan se on suunniteltu laajentamaan ihmisten kontakteja ja verkostoja. Kun luot Linkedin-profiilin, tarkoituksesi on siis luoda niin paljon verkostoja kuin mahdollista, sinulla ei voi ikinä olla liikaa näkyvyyttä. Kannattaa lisätä kaikki kontaktit mitä vaan löydät omasta sähköpostista, ja tämän jälkeen voit alkaa etsimään lisää kiinnostavia ja mielenkiintoisia yrityksiä sekä työntekijöitä. Linkedinissä voit jakaa esim. blogipostauksia ja mielenkiintoisia artikkeleita.

Julkaisukalenteri avuksi

Hyvä tapa pitää postaukset säännöllisinä on luoda itsellesi sosiaalisen median kalenterin, joka auttaa sinua aikatauluttamaan sisällön tuottamista.

Some-kalenteri.JPG

Somekalenterin voi suunnitella päivätasollekkin, mutta suosittelen tekemään viikkokohtaisen kalenterin. Jaksota postauksesi eri päiville esim. Maanantaina Instagram-päivitys ja tiistaina voit jo postata enemmän tekstiä, kuten Facebook-päivityksen tai blogitekstin. Päivät kannattaa miettiä tarkkaan, koska esim. Maanantait on niin hetkisiä päiviä, että ihmisillä ei ole välttämättä aikaa paneutua raskaampaan tekstiin ja perjantai-iltapäivällä saattaa jo siintää ajatuksissa viikonlopun riennot ja kielen päällä maistua se saunamakkara.

Lataa tästä valmispohja itsellesi niin pääset joutuisasti alkuun.

Sanoma kuntoon

Hyvä sääntö on miettiä yrityksesi brändiä ja imagoa kaikessa jaettavassa materiaalissa. Mieti postauksille yhtenäinen kieliasu, joka mukailee yrityksen yleistä ilmettä ja imagoa. Onko teksti liian kuivaa tai liian rempseää ja rentoa? Kirjoittaessa tulisi myös miettiä yrityksen kohderyhmiä sekä suunnata postauksien sisältö sopivalle kohderyhmälle. Facebookilla selviää helposti sivuilla vierailevien ihmisten ikä, sukupuoli jne. Kannattaa käydä tsekkaamassa näitä tietoja aktiivisesti sillä nämä luvut antavat elintärkeää informaatiota yrityksellesi.

Blogitekstiä työstäessä tulee miettiä, että se tukee yrityksen muutakin sanomaa ja arvoja. Tekstin voi kirjoittaa omalla tyylillään, mutta kannattaa tutkailla yrityksen oma ilme, kohderyhmät, aihe. Kertaistumalta blogia ei kannata raapustella, pidä taukoa välillä, hauduta tekstiä ja palaa siihen myöhemmin uudestaan. Tällöin saat kokonaisuuteen uutta näkökulmaa ja enemmän syvyyttä. Kuvat ovat myös hyvä tehokeino tekstin luettavuudessa, lukijat saavat pienen hengähdystauon tekstirivien väliin.

Tässä myös linkki sivulle, joka antaa uutta tietoa ja näkökulmaa yrityksesi nettisivuista ja sosiaalisesta läsnäolosta: http://underhood.co/. Sivusto pisteyttää kuinka hyvin vastaat esim. Facebook postauksiin. Suosittelen kokeilemaan kyseistä sivustoa, ehkä opit yrityksestäsi jotain uutta.