Brändistrategia toimii tiekarttana
Kuvitellaan, että brändistrategia on kuin helkkarin hyvä road trip -suunnitelma. Tavoitteena on ajaa Hangosta Kilpisjärvelle parissa päivässä. Karttaan tehdään reittivalinta ja ympyröidään nähtävyydet sekä taukopaikat. Autoon pakataan ehjä vararengas ja kunnollinen tunkki (ne valmistajan omat tekeleet pettää aina).
Matkan ajaksi kootaan eeppinen soittolista vauhdittamaan kilometrien vaihtumista. Perillä pystytetään teltta tunturiin ja nautitaan leirinuotion ääressä muutama olut. Kohde on saavutettu, nautitaan hetkestä ja suunnitellaan uutta määränpäätä.
Brändistrategia on road trip -suunnitelma hieman laajemmassa mittakaavassa. Strategian laadinta voidaan karkeasti jakaa kahteen vaiheeseen (vaiheet voivat vaihdella eri toimistojen välillä). Ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus havannoida yrityksen nykyistä tilannetta.
- Tarkastetaan yrityksen nykyinen tilanne ja brändi
- Kartoitetaan ja analysoidaan kilpailijat
- Tutkitaan kohderyhmät ja heidän motiivit
- Määritellään vahvuudet ja ydinosaaminen
- Kirkastetaan yrityksen arvot
Toisessa vaiheessa brändille määritellään luova suunta, määränpää sekä tehdään profiilit kohderyhmistä.
- Luodaan visuaalinen lähestymistapa
- Tehdään profiilit kohderyhmistä ja kohdistetaan viestit
- Kiteytetään yrityksen tarina
Brändistrategian dokumentti ei yleensä ole visuaalista ilotulitusta, mutta se on suunta eteenpäin. Dokumentti toimitetaan asiakkaalle hyväksymistä varten, näin varmistetaan, että tilaaja ja tekijä puhuu samaa kieltä. Konseptin laatimisen jälkeen päästään siirtymään suunnittelemaan visuaalista identiteettiä. Hyvin tehty strategia helpottaa visuaalista suunnittelua ja varmistaa, että suunnittelutyö vastaa asiakkaan tarpeita. Yleensä strategian laadinnassa pyörähtää pari viikkoa.
Brändistrategia on kartta, jonka avulla pitkin yritys lähtee suuntaamaan kohti uutta päämäärää